Australie

Dit verslag heb ik gemaakt tijdens mijn wereld reis in Australie. In totaal ben ik 3 maanden van huis geweest. Toen in de tijd dat ik daar zat heb ik het echt naar mijn zin gehad tijdens mijn verblijf in dit mooie land. Al die tijd heb ik veel gezien, geleerd en gedaan. Elke dag heb ik wat in mijn boek geschreven en later uitgewerkt op mijn blog:

bartzwiers.waarbenjij.nu

Op deze site staan al mijn verslagen. Hieronder heb ik een paar verslagen neer gezet zodat je kunt lezen wat ik daar allemaal meegemaakt en gedaan heb.

Maandag 11-3-2013

Toen we samen in Sydney aankwamen hebben we op het vliegveld een hostel geboekt. Eenmooie 2 persoonskamer. Er was een tv, koelkast en een ventilator aanwezig. Erg prettig zal ik je vertellen. In Sydney zelf zijn we mee geweest met een wandel tour om een beetje van de stad te zien. Na de ronleiding zijn we zelf ook nog wat gaan rondlopen in het centrum van Sydney. Bij het kantoor van Australian backpackers hebben we wat informatie gevraagd wat leuk was om te gaan doen enz. Daar hebben ze ons verteld wat eventueel de opties van ons zouden zijn. Merel wou nog graag richting Melbourne en Adelaide. Ik wou daar in tegen graag naar de Oost kust en de Great Barrier reef bekijken om daar te gaan snorkelen enz. We hebben nu zelfs een pakket gekozen zodat we naar het zuiden en het oosten zouden gaan. Allebei wat we graag wouden. Die zelfde avond zaten we zelfs nog in de nachtbus naar Melbourne. Een rit van 12 uur.

Donderdag 14-3
Om 8 uur ´s morgens stonden we dan in Melbourne. Alles was gesloten. Alle mensen die wij daar zagen waren onderweg naar hun werk, scholieren zaten in de tram richting school en wij stonden met de grote rug tas op onze rug te kijken waar we eigenijk heen wilden. We hadden niks uitgezocht en hadden dus echt geen flauw idee welke kant we ongeveer op moesten. De hele ochtend zijn we aan het bellen geweest voor hostels. ALLES VOL!  Daarna alle opties bekeken voor eventueel camperen buiten de stad. VOL of TE DUUR. Wat wil je ook tijdens de openings race van de F1 Grand Prix. Tja, toen wisten we echt even niet waar wij die avond terrecht zouden komen en waar we zouden gaan slapen. We hadden onszelf al voorbereid dat we misschien wel op straat moesten slapen. Merel had nog een nummer van iemand van de 1e groep waarmee zij in Australie aangekomen was. Hij had daar een appartement en wij konden daar wel op de vloer slapen. Yes wij zijn gered. In het centrum hebben we een luchtbed gekocht waar ik op ging liggen en Merel sliep op de bank. Zaterdag avond hadden we een verjaardag van Riemer ( de jongen die Merel kende van de groep en waar wij dus bij sliepen). Er kwamen nog 2 jongens van die 1e groep bij. Die avond hebben we een leuke avond gehad onder het genot van een biertje. Iedereen ging slapen en ik kroop op het luchtbed op en Merel op de bank. Om 7 uur werden we wakker gemaakt door 1 van de kamergenootjes van Riemer. Zij moest werken. Al slaperig draai ik me om en hoor Merel in 1 keer tegen me zeggen: Bart wat doen die jongens hier....? Dus ik draai me weer even om de andere kant op en ja,....verrek. Daar lagen idd 2 jongens op de grond. Het grappige was, het waren die 2 jongens die ook op het feestje waren. Hun waren ook wakker dus hebben we hun gevraagd wat ze hier deden. We hebben nog nooit zo gelachen. Hij vertelde ons dat ze ´s nachts op de trein aan het wachten waren, en dat 1 van de jongens een beetje dronken was en dus kregen ze gezeur met de politie. Ze hadden zelfs de helft van de nacht in de cel geslapen. Deze ochtend mochten ze om 6 uur weer naar huis waarna zij dus Riemer opgebeld hadden of ze weer terug konden komen en op de grond mochten slapen. Vandaar dat wij heel raar opkeken met 2 jongens op de grond. Vrijdag en zaterdag hebben we de stad Melbourne bekeken en lekker rond gelopen.

Zondag 17-03-2013

Vandaag werd onze Grand Prix dag. Gister hebben we tickets gekocht voor de race van vandaag. We zijn de hele dag op het Circuit terrein geweest races bekeken en ´s avonds een stunt show gezien. Maandag zijn we de stad rond geweest met de gratis tram in Melbourne. De volgende dag zijn we met de tram naar St. Kilda gegaan waar we 3 dagen geslapen hebben in een hostel. Woendag dan even lekker een dag naar het strand geweest en donderdag de beach houses bekeken terwijl het regende, Beetje jammer. Vrijdag morgen stond er een bus voor ons klaar en werden we opgehaald voor onze tour : THE GREAT OCEAN ROAD.

In het busje zaten we met 18 personen. Het volgende avontuur kwam eraan. Wat was dat super mooi om langs de kust de great ocean road te bekijken. De 1e dag hebben we dan ook veel mooie dingen gezien. Zoals koala's gespot en papagaaien gevoerd. Deze dieren kwamen gewoon op je hand zitten en zelfs op je hoofd. Erg grappig. Onderweg zijn we gestopt langs de weg omdat iedereen ongeveer achterste voren in de bus zat. Een hele groep dolfijnen zagen we springen langs de kust. WAUW. Het waren er super veel. Deze dag was zoals veel van onze dagen, helemaal geweldig en kon niet meer kapot. Als verassing kregen we zelfs in het hostel een 2 persoonskamer van onze reis gids. Terwijl de rest op een groeps kamer moest waar ze ongeveer bij elkaar in bed lagen zo, klein was het. De volgende dag hebben we de Grampians bekeken. Deze berg zijn we met de hele groep op geklommen en weer terug gewandeld. Toen we die avond beneden waren van de wandeling stonden daar beneden allemaal walibi's. Sommige waren zelfs een beetje tam. Ik sprak daar een man die daar een stacaravan heeft en hij zij tegen mij dat je ze gewoon kunt voeren met brood en dat ze dan uit je handen aten. Hij gaf mij een stuk brood en het duurde maar even en ik had er 1 voor me staan. Hij at het gewoon uit mn hand. Erg leuk.

Zondag 24-3-2013

Deze morgen ging niemand er zo vroeg uit maar ik had de wekker gezet om 6.15. De hele groep moest klaar staan om 8.30. Merel en ik hebben even ontbeten met zn tween en zijn een stuk gaan lopen. 10 min lopen en we kwamen 2 bomen tegen vol met kakatoe's en een straatje links stonden 8 walibi's naar ons te kijken. We hadden brood van het ontbijt mee genomen em eerst de kakatoe's gevoerd. Ook deze wilde kakatoe's aten het gewoon uit je hand. Eenmaal aangekomen bij de walibi's zijn we die ook gaan voeren. We stonden oog in oog met de walibi's. Tijdens het voeren van een walibi kwamen er ineens twee kakatoes op mijn schouder zitten. Die wou natuurlijk ook een stukje brood. Op dat moment was ik dus 3 wilde dieren aan het voeren en allebei aten ze uit mn handen. Jammer genoeg was de tijd voorbij en moesten we terug om optijd te zijn voor vertrek. Een uur voor Adelaide stopte de chauffeur in 1 keer de bus. Sorry but my tank is empty. Onze groepsleider stapte uit, begon te lopen en stak zijn hand uit om te liften. Dit heb ik nog nooit mee gemaakt dat je met een tour opweg bent en dat je zonder benzine komt te zitten en zelfs dat hij gaat liften. Geweldig. Rond die tijd hadden we allemaal honger want het was rond 18.30. Onze groepsleider was inmiddels al een tijd weg. We hebben toen de aanhanger leeg gehaald en al het brood opgegeten wat nog over was van de lunch. ´S avonds weer lekker naar een hostel waar we lekker kunnen slapen.

Maandag in Adelaide.
S'ochtend's hebben we ontbeten met Bavo (ook een jongen van de groep van Merel). Smiddags fietsen gehuurd en lekker een stuk gefietst. Dinsdag was het plan om de stad in te gaan. Het was zo warm dat we na een stukje lopen ons bedacht hebben en we de bus gepakt hebben naar het strand. De rest van de middag op het strand in Handley Beach gelegen met een jongen en een meid die we in de bus ontmoet hadden. Lekker een leuke middag chillen. Woensdag stond de vlucht naar Cairns op ons programma.

Donderdag 28-03

Smorgens hebben we fijn gelopen in een parkje bij Cairns. Een zoet water meer gezien en wat leuke wandel paden overgelopen.Die middag hebben we dan lekker niks gedaan en heerlijk gezwommen in de lagoon in Cairns. Na het avond eten zijn we de tas in gaan pakken want de volgende morgen moesten we uitchecken. Vrijdag zijn we overdag nog even naar de lagoon geweest en aan het eind van de middag nog even lekker chillen in het zwembad bij het hostel en kaartjes geschreven voor thuis. Nu maar wachten op de bus. Om 00.20 vertrok onze bus. Het was dus een hele lange avond wachten in Cairns. We hebben de tijd een beetje doorgebracht bij zee en bij het zwembad. Het was 11 uur rijden naar Airlie beach. In de bus heb ik dus ook weinig gezien want heb daar gelegen met mijn ogen dicht.

Zaterdag morgen kwamen we aan in Airlie Beach. Hier was markt. Snel hebben we onze tassen gedropt in ons hostel en daarna ingecheck bij de tour voor zondag. Toen we dat eenmaal gedaan hadden zijn we de markt overgelopen. We konden pas later in de middag inchecken in het hostel en dat dus ook maar gedaan. Het was tijd om onze zwemkleren aan te trekken en naar de lagoon te gaan. Zondag morgen om 8 uur stonden we klaar voor de White Sundays tour.

Op de boot ging al gauw het t-shirt uit. Heerlijk weer en prachtige omgeving hier in de White Sundays. De 1e twee snorkel plaatsen waren minder dan wij verwacht hadden. Merel had al gesnorkeld aan de west kust van Australie en ik in Egytpe. Daar was het vele malen mooier. De rest van de dag dan nog doorgebracht op een eiland zoals in de meeste dromen. Echt super wit zand. Witter dan dit is er niet. Giga blauw water. Prachtig. Er was alleen een klein gevaar. Hier zwommen pijlstaart roggen en lemon sharks. Deze waren dodelijk. Na een paar uur rond gehangen te hebben moesten we de boot op en gingen we al zeilend verder. De rest van de middag zijn we heerlijk wezen zeilen met z'n allen op het prachtige water. Snachts was het zooooooooooo warm in de boot. Ik heb even een uurtje gelegen bij Merel in bed en daarna ben ik eruit gesprongen. Ik werd helemaal gek. Klein, smal en super warm. Door het raampje ben ik naar buiten geklommen en heb de kussens gepakt van de stoelen en ben heerlijk op het bovendek gaan liggen. Daar was een heerlijk zacht windje en perfecte temparatuur. Vlak voordat ik mijn ogen dicht deed keek ik even naar boven. Al drijvend op het water keek ik naar de mooie sterrenhemel boven mij. Ik ben geloof ik nog nooit zo lekker in slaap gevallen.

Paas maandag. Weer mochten we gaan snorkelen. Het was mooier dan gister maar nog niet helemaal wat we verwacht hadden. De stop daarna was wel super mooi. Ook weer erg wit zand en blauw water. Onze snorkels weer op gedaan en wezen snorkelen. Daar hebben we 6 schildpadden gezien. Ze waren behoorlijk groot. Dit was natuurlijk wel erg gaaf om mee te zwemmen. Eenmaal weer terug op onze boot zijn we zeilend terug gegaan naar Airlie Beach.

Dinsdag 2-4-2013

Nu zijn we bezig met het verhaal wat ik net hierboven geschreven heb en gaan vanavond met de bus naar Rainbow beach. Die reis duurt 14 uur. Bleh... Daar gaan we met een 4x4 over het strand heen rijden en slapen op het Frazer Island. Weer op naar het volgende avontuur.

Rainbow Beach Woensdag 3-4-2013

Smorgen zijn we aangekomen in Rainbow Beach. Ingecheckt en wel zijn we is even gaan kijken wat hier allemaal te doen was. Die middag was er een Free Walk Tour. Wij zouden geen Nederlanders zijn als we niet op het woordje Free/gratis af zouden komen. We waren met een grote groep van 20 personen. Als eerst mochten we zand surfen. Dat was super gaaf. Het zand was daar zo fijn en de helling zo stijl dat je er met een surfbord vanaf kon glijden. Iedereen mocht 3 keer. We hadden er een wedstrijd van gemaakt en degene die het verste zou komen kreeg een biertje van de reisgids. Ik kwam het verst maar helaas heb ik dat biertje niet gekregen (Ben er nog steeds droevig van). Want een biertje is hier in Australie zo duur, dat ik al een poos geen biertje meer gehad heb. Daarna boven aan de berg ook met een groep de zonsondergang bekeken. Prachtig. Hele mooie foto's gemaakt en heerlijk genoten van ons uitzicht. De volgende dag een dagje strand gepakt en smiddags kregen we een uitleg over het Fraser avontuur.

Smorgens om 7.30 moetsen we klaar staan om te starten met de tour. Het eten gecheckt en kregen nog even uitleg over de 4-wheel drive. Ik was degene die als eerste mocht rijden. Het is even wennen want het schakelen zit hier links. Natuurlijk was ik helemaal in m'n sas. Een dikke auto onder de kont, met 8 personen al zingend over het strand heen jagen. Geweldig... Na de lunch was het tijd om naar Lake Mc Kenzie te rijden. Iemand anders ging achter het stuur en we gingen meer binnenlands rijden. Om de 2 sec. stootte ik mijn hoofd aan het dak want er zaten zulke diepe kuilen en grote bulten in de weg dat je door elkaar gerammeld werd. Wel lachen en super veel lol gehad met elkaar. Bij het meer mochten we zwemmen en doen waar we zin in hadden. We hebben met de hele groep gezellig met een bal gegooid en leuk wezen praten met elkaar. Opeens kwam onze reisgids boven water met een schildpad. Dat moetsten we dus ook maar even goed bekijken. Na 2 uurtjes gingen we weer verder. De auto achter ons was al een hele tijd stoer aan het doen en gek aan het rijden. Elke keer slippen en super veel gas geven in de bochten, dat wij er uiteraad niet gek van op zouden kijken als hij kapot zou gaan. Bam......ja hoor, hij hield ermee op. Met de sleepkabel hebben we hem meegetrokken naar het 'dorpje' waar we ook de lunch gehad hadden. Na een uur wachten kwam onze gids met goed nieuws en slecht nieuws. Doordat we zoveel vertraging gehad hadden konden we niet meer verder over het strand want het water van de zee was te hoog. Hij vertelde dus aan ons dat we niet meer weg konden uit dit plaatsje en kompleet vast stonden. Daarna vertelde hij dat hij een hostel/hotel geregeld had voor ons in het 'dorpje'. Het waren 4 persoonskamers met super fijne bedden, genoeg ruimte voor je tassen en spullen, lekkere schone en warme douches, een waterkoker voor koffie en een schone,droge handoek. Wat hebben wij met zn allen hier heerlijk van genoten. Eigenlijk hadden we toch wel geluk. Die avond al onze aardappelen in schijfjes gesneden en op de bbq gegooid. Erg gezellig gegeten en een drankje gedronken op onze picnick plaats. De meeste zijn vroeg naar bed gegaan om zo lang mogelijk te genieten van de bedden. Om 8.30 vertrokken we helaas weer vanuit het dorpje naar onze volgende bestemming. Daar liepen we weer over grote zand duinen naar een meer. Dit was niet bijzonder. Heb er wel even gezwommen. Het volgende was een beekje wat van de berg kwam. Deze was zo strerk dat als je er ging drijven hij je mee nam naar beneden. Was erg grappig en leuk. Na dit avontuur zijn we doorgereden over het strand naar het schipwrak. Dit schip heeft een botsing gehad in 1935 en is aangespoeld op het eiland. Het ligt er nog net zo bij zoals hij toen aangespoeld is. Weer een foto momentje...... Aan het eind van de middag kwamen we aan op het tentenkamp op Fraser Island. Lekker rijst met kip gegeten en heerlijke saus erbij. Na het eten hebben we heerlijk om het kampvuur gezeten en gezellig gekletst. Halverwege de avond nam de gids van de andere tour ons mee naar het strand en zij dat we daar een beach party gingen houden. Hij nam zijn auto mee en had de muziek vollop aangezet. Dat was echt super. Iederen had ook al een drankje op dus er werd natuurlijk gek gegedaan en gedanst. De laatste dag zijn we naar de champagne pools geweest van fraser. Het regende maar iedereen heeft toch gezwommen.

Noosa.

In Noosa gingen we op Bush camp. Hier sliepen we in hangmatten op de camping. We hadden inmiddels al veel verhalen gehoord van andere mensen en dat had Merel al een beetje afgeschrikt. Ze had er eigenlijk echt geen zin meer in. Toen we daar aankwamen viel alles best mee. Het zag er allemaal goed en schoon uit. Een gezellige hangplek voor iedereen met een tv waar enorm veel films op stonden. De dag erna gingen we ter water met onze kanoe. We moesten 7 km door een rivier richting het meer. Toen nog 2 km het meer over en daar onze lunch gehad. Maar toen moesten we weer terug. Tegen de wind in. Best hoge golven voor een kanoe en midden op het meer kregen we toch een bui..... Super veel regen. We gingen met ons goeie gedrag maar door en dachten dat het niet harder kon. Een stukje verder hoorden we het aankomen en ja hoor. NOG HARDER....er stond na de bui ongeveer 15 cm water in onze boot en in onze jassen hadden we waterzakjes onder onze ellebogen. Ohja, en we waren helemaal doorweekt...... eenmaal terug gekomen zijn we snel naar de warme douche gegaan en heerlijk lang wezen douchen. Na dit alles meegemaakt te hebben, hadden ee besloten dat we dit niet voor onze lol deden en de bus naar Sydney maar een dagje eerder moesten boeken. De komende dagen zou het daar ook alleen nog maar gaan regenen. De reis naar Sydney was maar liefst 20 uur in de bus. Dit was niet echt leuk.