De eerste drie weken hebben wij ( Merel ''mijn vriendin'' en ik) een camper gehuurd en elke dag heb ik een verhaaltje in mijn dagboek geschreven. Hieronder kunt u al mijn verhalen lezen wat ik daar die tijd beleefd heb.

Nieuw-Zeeland

Savond zijn we aangekomen in Auckland waar het inmiddels al donker was en hebben toen de genomen naar het centrum genomen. In het centrum hebben we een hostel opgezocht en zijn die nacht in een 10 persoons kamers wezen slapen waarne we de volgende ochten onde cemper opgehaald hebben.

Hier begon het avondtuur samen in een lelijke camper. We zijn naar het dichtsbijzijnde benzine station gereden en de tank helemaal gevuld. Merel heeft de kaart erbij gepakt en we zijn richting het noorden van Nieuw-Zeeland gereden. Onze planning was om het noorder eiland en het zuider eiland te gaan bekijken. Na 4 dagen waren wij erachter dat dit ons lang niet ging lukken. Het rijden moest aan de linkerkant van de weg en dit was natuurlijk even wennen. Het went wel snel moet ik zeggen. Het rijden daar in de omgeving is echt super. Heel veel bergen waar je overheen of langs moet, veel weilanden vol met schapen en het was erg groen allemaal in dit deel van Nieuw-Zeeland. Savond hadden we een plekje gevonden in Parukura Bay op het strand en hebben hier heerlijk gegeten en geslapen.

De volgende morgen werden we wakker met een prachtig uitzicht op zee. Je zag de zon al weer achter de bergen op komen en rustig ontwaakten wij ook uit onze slaap. Russel was vandaag onze bestemming. Ik dacht dat hier iets moois zou zijn. Denk dat ik nog in de war was, wat er was helemaal niks te doen. In dit stadje hebben we een man gesproken en die vertelde ons dat Maitai bay erg mooi was. Die richting zijn we dus direct maar heen gereden (Het lag gelukkig toch een beetje op onze route). Het was mooi maar niet geweldig. Onderweg hadden we een picknick plaats gezien. O[p deze plaats hebben we die nacht heerlijk geslapen. Je leest wel dat wij dus elke keer illegaal slapen. Het is hiet zo dun bevolkt dat er geen hond door heeft dat wij er slapen. Een camping kost ook al gauw 20 dollar voor 2 personen en hier kunnen wij natuurlijk ook boodschappen van doen.

Woensdag 20-02-2013
 We hebben samen even overleg gehad en overlegd dat we naar Cape Reinga zouden gaan. Onderweg ben ik een weggetje naar links in gegaan omdat er op een bord stond dat er een mooi strand was. Even onze auto geparkeerd op een klein parkeerplekje. Op deze plek was het zand nogal een beetje zacht en ik had tegen Merel gezegt: is leuk voor straks als we weg moeten, kunnen we nog even OFF Road met onze lelijke camper. We zijn uitgestapt richting en richting de duinen het strand op gelopen en hier was dan een prachtig uitzicht. Eenmaal terug gekomen moest Merel even naar de wc. Ik kon mijn mannelijke trekjes niet in bedwang houden en starte de auto alvast even. Ik denk, probeer het gewoon terwijl Merel op de wc zit. Ik was nog geen meter verder en voelde onze camper al mooi een stuk weg zakken in het zand. Nog een klein beetje naar voren en naar achter proberen te rijden maar ik had hem inmiddels al tot de as ingegraven. OEPS... Merel kwam terug en heeft me eerst even uit staan lachen. Ik kon helemaal geen kant meer op met de camper. Inmiddels was ik al begonnen met graven omdat ik hoopte dat we hem eruit konden duwen. Ik zal je even vertellen, er zat geen beweging in. Nog wat mensen die in de buurt stonden hielpen ons bij het drukken van de camper maar hij zat muurvast. Op dat moment kwam er een 4x4 aan rijden met aardige mensen erin die zijden dat ik er niks aan kon doen. Als ik met de camper het strand op gereden was hadden ze me niet geholpen want dan was het mijn eigen schuld, maar hier kon ik niks aan doen zijden ze tegen mij. Ik geloof dat ik nog nooit zo overtuigen Yes Yes heb gezegt. Haha, ik wist wel beter. Met een dikke sleepkabel hebben ze ons eruit getrokken en wensden ons nog een goede reis. Rond 13.00 uur stonden wij dan helemaal op het noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland. Verder dan dit konden we niet. Onze camper hebben we daar weer gedraaid en op naar het zuiden. Onderweg hebben we ergens langs de weg geslapen bij het dorpje waar we met de pond over moesten. Dit zouden we de volgende dag doen.

Donderdag 21-02-2013
Na het wakker worden hebben we de pond gepakt naar Rawene. Onderweg was dit een keertje speciaal want we hebben twee lifters meegenomen. Vandaag even naar huis gebeld omdat paps jarig was. Die avond hebben we een plek 12 km voor Hamilton gevonden om te slapen. De volgende dag zijn we naar Hamilton geweest en dit viel ons erg tegen. Wel hebben we even lekker gewandeld in de gardens van Hamilton en later in de middag ook nog even in de winkelstraat gelopen. Daar hebben we besloten om maar gauw verder te rijden want hier was het niet wat. We zijn die midddag doorgereden naar Matamata. Even wat informatie gevraagd bij de toerist info en hier waren verschillende dingen te doen. Als eerste zijn we naar de waterval gereden. Het was een klim van 1,5 uur de berg op maar eenmaal boven aangekomen was dit het zeker waard. Een prachtig uitzicht over het landschap en 20 cm verder viel het water ongeveer 40 meter naar beneden. Geweldig. Op deze plaats hebben we lekker even gezeten en genoten van alles om ons heen. Onder aan de berg hebben we die nacht op de parkeerplaats geslapen.

Zaterdag morgen werden we hier wakker van de fanatieke wandelaars. Om 6 uur smorgens zijn er dus mensen die de berg op gaan hardlopen, wij hebben ons nog maar een keer omgedraaid in onze camper. Na het ontbijt zijn we naar het dorpje gereden en hier heb ik een ticket gekocht voor de Hobbit-tour. Ik ging 2 uur wandelen langs de kleine huisjes waar de film opgenomen is van de Lord of the rings en the Hobbit. Merel is ondertussen met de auto naar een ander dorp gereden en is hier de markt overgelopen. Toen ik terug was zijn we nog even rond gaan rijden in het dorpje en daarna naar Mount Maunganui gereden. Onderweg hebben we gezwommen bij de Mc Larren Falls en savonds gegeten op het strand. Na het eten zijn we opzoek gegaan naar een slaapplek en we hebben er één gevonden boven op de berg.
Zondag het dorpje bij mount Maunhanui in geweest en die hebben we de mount Maunganui beklommen. Een prachtig uitzicht over Touranga en Maunganui. Nadat we dit weer meegemaakt hebben zijn we richting Rotorua gereden. Onderweg bij het strand weer een slaapplek gevonden en even wat gegeten. Ik had een oester met een parel mee genomen uit Nederland en die heb ik aan Merel gegeven op onze valentijnsdag. Ik had bedacht dat het leuk was om die hier aan het strand met zonsondergang open te maken. Wat misschien niet zo slim was, was om het dicht bij het water te doen. We zaten op een trappetje en Merel brak de oester open. Stuiter op het trappetje en PLONS..... in het water. De mooie parel die in de oester zat, lag inmiddels onder het trappetje. Gelukkig kon ik er nog bij en hebben we hem alsnog in de ketting gedaan.

Maandag 25-02
In de auto naar Rotorura. Deze plaats viel ons ook wel een beetje tegen. Het was allemaal erg duur en verder weinig te zien. In het centrum hebben we een ticket geboekt voor de Wai-o-tapu. Dinsdag morgen ging de wekker om 7.30 en we hebben ons klaar gemaakt om naar het park te gaan. Om 10.15 ging de geiser namelijk spuiten.Heel appart om dit eens te zien. Daarna kon je rond lopen in een park. Hier waren allemaal heet water bronnen en veel gaten waar rook uit kwam. Bubbelend water en modder. Aan het eind van de middag zijn we doorgereden naar Taupo. De rest van de dag zijn we daar lekker wezen chillen en savonds lekker een borrel gedronken op de boulevard.Woensdag morgen wou ik graag naar de Huka Falls en smiddags hebben we het race circuit van Taupo bekeken.

Donderdag 28-02-2013
Vandaag was het plan om een vulkaan te gaan bekijken. Toen we eigenlijk klaar waren om dit te gaan doen, hebben we besloten onze reis de ander kant op te laten gaan. Vandaag gingen we naar Napier om daar alles te bekijken. In deze plaast was ook weinig te doen. We zijn naar een top van een berg gereden en even genoten van het prachtige uitzicht over zee. Omdat er verder niks te beleven was, hebben we de auto maar gepakt richting Hasting. Hier zijn we de Mount Te Mata opgereden en boven aan de berg gegeten en geslapen. Die avond konden we vanuit de auto lekker genieten van alle lichtjes die branden in Hasting. Vrijdag morgen naar een bos gereden wat echt helemaal niks voorstelde. Ik denk dat er welgeteld 10 bomen stonden. Gauw maar weer doorgereden en naar de langste plaatsnaam van de wereld gereden. Dit was niet uit te spreken en het bord was 10 meter lang. Gigantische lange plaatsnaam. Ik denk dat de mensen die hier wonen dit ook altijd aanwijzen op een landkaart in plaats van uitspreken, want het was niet te doen. Eenmaal weer verder gereden en geslapen in het plaatsje Featherstom.

Zaterdag 2-3-2013
7.00 uur ging mijn wekker en werd ik wakker, maar ik had gehoopt om 6.00 uur wakker te worden. Vandaag gingen we naar de wilde zeehonden. Ongeveer 1,5 uur rijden en daar zagen we de 1e zeehond. Langs de kusstlijn lag daar het eerste wilde dier. Direct hebben wij de auto gestopt want stel je voor dat we verder niks meer zagen. Na de fotoshoot zijn we nog even 100/200 meer verder gereden en hier lagen er ongeveer 20 nog te slapen. Helemaal geweldig. Ik ben heel langzaam naar een zeehond toe gelopen en ik kon ongeveer op 1 meter afstand vanaf een zeehond zitten. Ondertussen ben ik heerlijk een half uur wezen genieten naast dit stinkende beest. Totdat Merel de meeste zeehonden al wakker gemaakt had en ook al 2 achter zich aan had gehad vernam 1 van de zeehonden dat ik heel dichtbij hen zat en me in hun terratorium bevond. Hij begon wat geluid te maken en kwam ook op mij af gehuppeld. Maar gauw heb ik mijn slippers gepakt en ben weg gelopen. Maar wat geweldig om dit te zien. Er kwam zelfs een groep wilde dolfijnen voorbij zwemmen op het moment dat wij daar stonden. Onze dag kon niet meer kapot. Een stuk verder stond een vuurtoren met een trap met 252 treden. Deze klim hebben we dan ook maar even gedaan. Het eind van de dag stond Wellington op onze planning om daar tegen de avond te zijn. Eenmaal daar aangekomen zijn we 15 minuten doorgereden uit de stad en hebben we langs de kust geslapen.

Wellington zondag 3-3-2013
Vandaag hebben we een markt bezocht in het centrum waar we even overgelopen zijn en smiddags het centrum van Wellington bezocht. Deze avond zijn we naar de slaapplek van de vorige avond gereden en hier heerlijk aan de kust geslapen. De volgende dag naar het museum Te Papa geweest. Dit was gratis en er was zelfs gratis internet. Hier hebben we dan ook even gebruik van gemaakt. Al snel hadden we weer even contact met thuis en even facebook weer up to date gemaakt. De volgende dag zijn we naar de Weta Caves geweest. Dit is een hal waar alle materialen gemaakt worden voor de film Lord of the Rings en The Hobbit. Hier aanvast zat een klein museum. Inmiddels begon de tijd te dringen want over een paar dagen moesten we onze auto inleveren. In Waiouru hebben we onderweg overnacht.

Woensdag 6-3-2013
Het Army museum was vandaag onze bezigheid. Dit ging over de 1e en 2e wereld oorlog. Erg indrukwekkend om dit te zien in een land zo ver van ons vandaan. Het nam inmiddels 3 uur van onze dag in maar die middag wouden we naar de vulkaan Raupehu. Jammer genoeg stonden wij aan de verkeerde kant en waren hier de skiliften buiten bedrijf. Een man had ons verteld dat aan de andere kant de liften wel werkten.Daar zijn we dan ook maar naartoe gereden om toch de vulkaan te beklimmen. Aan die zijde van de vulkaan hebben we een wandeling gemaakt waarna we daarna onze nachtrust op een afgelegen plek gevonden hadden.

Donderdag morgen om 9.00 uur ging de poort naar boven open en 9.02 reden wij erdoorheen. Echte touristen he..... Deze dag stond de beklimming van de Raupehu op ons programma. We gingen met 2 skiliften omhoog. Hier stond het hoogste restaurant van Nieuw-Zeeland. Eenmaal boven aangekomen zijn we daan naar binnen gegaan en een bakje koffie gedroken. Na de koffie hebben we ons voorbereid op de bergbeklimming die ons te wachten stond. Na 1 uur waren we op de helft van onze tocht. Uiteraad weer een prachtig uitzicht over het landschap en de vulkaan naast ons. Wij wouden graag naar de sneeuw en hebben dit dan ook gedaan. Dit was nog een uur tot 1,5 uur klimmen. Wel geweldig om in de sneeuw te staan. In totaal hebben we 600 meter geklommen. Best een zware trip. Eenmaal terug gekomen van de trip voelden wij dan ook onze benen best wel. Gelukkig konden we weer uitrusten in de auto richting de Waitomo Caves.

Vrijdag 8-03-2013
Onze laatste dag met de camper. Deze morgen hebben we een tour geboekt van 3,5 uur. Eerst moesten we in een busje een half uur rijden over een onverharde weg. Aan het eind van deze weg kregen we een rondleiding door een grot. Dit was onze 1e grot. We zouden er nog 1 bekijken. Even een bakje koffie met een koekje en daarna door naar de 2e. Dit was de Glowworm Cave. We kregen een helm met een lamp en volgden onze gids. Halverwege stopten we en kregen we uitleg over de glowworms. Je zag ze hangen en als je er licht op scheen kropen ze weg. Een grot vol piepkleine wormpjes die licht geven. Heel leuk om te zien. Aan het eind van het pad in de grot lag een raftboot. Daar moesten we in gaan zitten en onze lampen moesten we uitdoen. Echt prachtig om door die grot heen te varen. Met de hand trok hij ons via een touw voor- en achteruit. Iedereen werd er stil van. Echt super. Die middag zijn we terug gereden richting Auckland en 20 km vanaf de stad geslapen.

Zaterdag morgen tussen 9.00 en 12.00 uur moesten we onze camper inleveren. Nog even schoonmaken en weg brengen. Onze reis zat erop met de leuke camper. Vol met een rugzat met ervaringen stapten wij de tein in naar Auckland en hebben we daar een hostel opgezocht. Onze laatste 2 nachten hebben we hier overnacht en deze dagen Auckland nog een beetje doorgewandeld. Maandag avond om 19.00 vertrok ons vliegtuig weer terug naar Australie. We zijn inmiddels weer heel geland hier in Sydney.

Dit was in grote lijnen een beetje hoe wij het samen beleefd hebben en gezien hebben.